DACO Products [ LAAT ALLE REVIEWS ZIEN VAN ] [ WEBSITE PRODUCENT ] [ NIEUWS PRODUCENT ]

Uncovering the Lockheed F-104G
Uncovering the Lockheed (T) F-104G Starfighter by DACO Publications
  • move

door: DannyVM [ DANNYVM ]

Introductie

De Lockheed F-104 Starfighter, een tot de verbeelding sprekend jachtvliegtuig, was in de jaren zestig en zeventig het eerstelijns gevechtsvliegtuig van vele Europese luchtmachten. Zijn slanke lange romp en de kleine zeer scherpe vleugels gaven dit toestel al gauw talloze bijnamen als “bemande raket”, “Zipper” en minder positief “ The widow maker” vanwege de vele ongevallen die er mee gebeurd zijn. Dit toestel is dan ook door vele modelbouwfabrikanten op de markt gebracht en menig vliegtuigmodelbouwer heeft er ook eentje in zijn of haar vitrinekast staan.

In 1983 bracht Verlinden Publications in de reeks Aircraft modellers Photo file het Lock On Lockheed’s F-104G/J Starfighter boek uit. Dit was het eerste boek in de Lock On reeks en werd in die tijd met veel succes onthaald bij de modelbouwers wereldwijd. Het boek coverde een volledige walk-arround van de Starfighter voorzien van mooie duidelijke foto’s en gaf zo een detail beeld voor de modelbouwer.Dit boek is vandaag de dag nog steeds een reference op zich, maar het is zeer moeilijk te vinden.

Het boek

In 2011 kondigde DACO publications aan dat ze aan een nieuw boek aan het werken waren in de “Uncovering” reeks. Groot was de vreugde in modelbouwland wanneer het nieuws los kwam dat het de Starfighter zou zijn die dit nieuwe boek ging sieren. Wetende dat de voorgaande publicaties van DACO echte Bijbels waren in hun onderwerp, werden er hoge verwachtingen geopperd. Eind 2012 kondigde Danny Cooreman (DACO) aan dat het boek beschikbaar was en het duurde dan ook niet lang vooraleer ik het boek in mijn bezit had.

Het boek telt 160 pagina’s in hoogwaardig semi glanzend papier en is voorzien van maar liefst 875 kleurenfoto’s. Ook 2 grote fold-out’s van elk één meter lang waarop 1/72 en 1/48 schaal tekeningen staan sieren het boek.

Inhoud

Zoals we gewoon zijn van DACO, is het boek ingedeeld in verschillende delen, die stuks voor stuk elke sectie laten zien van de Starfighter. Van de pitot tube tot aan de uitlaat wordt ieder deel van het toestel uitvoerig besproken en gedocumenteerd met mooie hoge kwaliteitsfoto’s.

Maar liefst 8 pagina’s zijn gereserveerd voor het hoofd landingsgestel.

16 pagina’s behandelen de cockpit en de computer-bay van de single seater.

De Starfighter kon uitgerust worden met twee verschillende types van schietstoelen. Ofwel de Lockheed C-2 schietstoel Of de Martin Baker Mk.7. Deze twee types worden uitvoerig besproken in dit boek.

Er was ook een dual seat versie van de Starfighter, de TF-104G. 24 pagina’s tonen deze versie in al zijn glorie.

16 pagina’s behandelen het onderhoud van de Starfighter, met foto’s van het toestel, tijdens diep onderhoud.

Ook is de ground support equipement niet vergeten, belangrijk als de modelbouwer wat extra’s wil toevoegen aan zijn model. 20 pagina’s behandelen de bewapening en uitrusting, zoals, de verschillende camera pods en de target darts die gesleept werden door deze toestellen. Qua bewapening is ook niks vergeten, gaande van de Sidewinders en oefenbommen tot de nucleaire bommen die het toestel met zich mee kon dragen.

Leesbaarheid

DACO boeken onderscheiden zich van andere boeken in het feit dat het gehele boek vanaf pagina 1 tot en met pagina 160 vol staat met hoge kwaliteits foto’s. Werkelijk iedere bladzijde is volgestouwd met foto’s die iedere sectie van de Starfighter tonen. Op zich geeft dat misschien een nogal ingewikkelde indruk van de informatie die de lezer op dat ogenblik te zien krijgt, echter is er bij de foto’s op iedere bladzijde een stukje tekst gevoegd die uitleg geeft van wat er op de foto’s te zien is. Dat is meteen het sterkste punt van dit boek, de weinige tekst op elke bladzijde is zo opgesteld dat de lezer toch een hele boel aan informatie krijgt. Dit maakt dat de leesbaarheid van dit boek zeer vlot verloopt, terwijl de foto’s op zichzelf de informatie nog versterken. Het boek bestaat uit Engelse tekst, maar DACO heeft een beperkte oplage gepubliceerd met de tekst vertaald in het Duits, let wel, deze zijn vrij beperkt en op = op.

Conclusie

Dit boek is het vijfde in de “Uncovering” reeks, en weer is het DACO gelukt om een boek uit te geven dat gerust een Bijbel mag genoemd worden voor de modelbouwer die een Starfighter wil bouwen. De algemene kwaliteit is zeer goed, en met zijn 21x24 cm is het een compact boek dat weinig plaats inneemt op de modelbouwtafel. Werkelijk alle facetten van de Starfighter komen aan bod, zowel de Belgische, Nederlandse en Duitse toestellen worden hier uitvoerig besproken.

De prijs-kwaliteits verhouding is steeds een sterk punt geweest van de DACO Publications en dat maakt dat dit boek uitermate geschikt is voor de zowel beginnende als de meer ervaren modelbouwer.
Pluspunten: - Zeer duidelijke foto's - Korte & krachtige uitleg - Prijs-kwaliteit - Werkelijk alles komt aan bod
Minpunten: - Hoeveelheid foto's per bladzijde kan overheersend overkomen - Beperkte oplage in het Duits. Op = op