[ WEBSITE PRODUCENT ] [ NIEUWS PRODUCENT ]

Kleuren Duitse Luftwaffe
Oberflächenschutzverfahren und Anstrichstoffe der Deutsche Luftfahrtindustrie und Luftwaffe 1935-1945
  • P1050452

door: Jurgen Schot [ JURRIE ]

Intro

Bij elk modelbouwproject blijkt het weer lastig om nu te bepalen wat nu de exacte kleurtoon is geweest van een historisch voertuig, vliegtuig of schip. Het boek, met de lange titel, “Oberflächenschutzverfahren und Anstrichstoffe der deutschen Luftfahrtindustrie und Luftwaffe 1935-1945" geeft inzicht in het kleurgebruik van Duits vliegtuigen voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog. Dit is hard nodig, gezien het aantal kleuren dat voor deze Duitse vliegtuigen gebruikt is.

Het boek

Het boek beschrijft in het Duits in 291 pagina’s de ontwikkeling, toepassing en verandering van Duitse vliegtuigkleuren in de periode 1939-1945. Dit gebeurt aan de hand van een groot aantal bronnen. Bijvoorbeeld instructies die vanaf het Reichts Luftfahrt Ministerium (RLM) werden afgegeven aan fabrikanten. Een andere soort instructies bevat aanwijzingen voor het aanbrengen van welk type kleur verf, op welke manier (spuiten of verven) etcetera.

Het boek bevat ook een groot aantal foto’s. Deze zijn op te delen in een aantal categorieën. Allereerst zijn er enkele zwart-wit foto’s, waarmee vooral het patroon van camouflage te onderscheiden is. Ten tweede zijn er ingekleurde zwart-wit foto’s die al iets meer indicatie geeft van het kleurgebruik. Dan volgen de originele kleurenfoto’s uit de Tweede Wereldoorlog. Hedendaagse foto’s van Luftwaffe vliegtuigen zitten er ook in; echter alleen van vliegtuigen die nog in de originele kleur zitten. Het laatste type foto’s betreft hedendaagse kleurenfoto’s van originele kleurstalen van bijvoorbeeld de Me-262 om aan te tonen hoe een exacte kleurtoon eruit ziet en hoe de markeringen zijn aangebracht.

Tevens zijn er nog enkele kleurplaten in het boek te vinden die camouflage kleurtonen laten zien en variaties te velde hierop. Het interessante aan het boek is verder dat het niet alleen ingaat op de camouflagekleuren, maar ook op markeringen, balkenkreuzen, hakenkruizen enzovoorts. En dan niet alleen op de kleur, maar ook de instructies voor het aanbrengen van deze markeringen.

Modelbouw materiaal

Naast al het bovenstaande is er bij dit boek ook specifiek aan de modelbouwer gedacht. Ten eerste zit er een kleurenstaaf in van alle gebruikte RLM kleuren. Hiermee kan je dus de benodigde kleuren vergelijken. Naast een overzicht van een mapping van RLM kleuren naar RAL kleuren, is misschien nog wel interessanter de mapping van RLM kleuren naar de verfkleuren van de modelbouwmerken Tamiya, Warbird, Xtracolor, Model Master en JPS. Het valt op dat er maar eigenlijk weinig modelbouwverf voor de modelbouwer direct beschikbaar is dat exact past. Als laatste nog een interessante opmerking over het feit dat kleuren in schaal lichter moeten worden gebruikt dan in 1:1. Hier wordt nog een tabel gegeven van hoeveel wit er per schaal toegevoegd moet worden om het realistisch te laten lijken.

Samenvattend

Een zeer uitgebreid referentieboek voor de modelbouwer geïnteresseerd in de Luftwaffe. Er zijn slechts twee nadelen aan dit boek. Ten eerste is het boek in het Duits, wat niet voor iedereen even gemakkelijk is. Ten tweede, en dat lost ten dele misschien gelijk het eerste probleem op, er is een nieuwe uitgave op de markt, deze is wel in het Engels. Zie:

Dit boek kost bij bol op dit moment € 51,95. Het hier gereviewde boek is voor ongeveer 1/5de van deze prijs te koop bij enkele Duitse handelaren, inclusief verzending.
Pluspunten: Uitgebreid, compleet, elementen gefocused op de modelbouwer, niet duur
Minpunten: Duits, nieuwe versie beschikbaar
Eindoordeel: Ultiem referentiemateriaal voor de Luftwaffe bouwer
85%
  Schaal: Other
  Artikelnummer: 3763762019
  Adviesprijs: € 15
  Datum Review: Mar 01, 2009
  NATIONALITEIT ONDERWERP: Germany
  _USERAVG: 81.77%
  GEPRODUCEERD DOOR: 83.35%

Over Jurgen Schot (Jurrie)
VAN: DRENTHE, NETHERLANDS

Hello guys, I'm Jurrie, already modeling for some 15 years. Still going strong hehe, you can find my latest work on one of the On-Display pages or forums of the Benelux section. I usually build 1/35 WW2 armor and 1/48 WW2 aircraft. Greetz, Jurrie

Copyright ©2017 door Jurgen Schot [ JURRIE ]. Alle rechten voorbehouden