THE OLIVER PUBLISHING GROUP [ LAAT ALLE REVIEWS ZIEN VAN ] [ WEBSITE PRODUCENT ] [ NIEUWS PRODUCENT ]

Panzers of Kasserine
Panzers of Kasserine - The Afrika Korps in Tunisia
  • POK_001

door: Robert Blokker [ FAUST ]

Geschiedenis.

De oorlog in Afrika was een lange en vooral warme campagne. Verschillende malen kwam het tot hevige veldslagen tussen het Duitse en Geallieerde legers. Veel van deze slagen zijn welbekend, Namen als Tobruk, El Alamein en natuurlijk de Kasserine pas spreken tot de verbeelding als plaatsen waar grote generaals hun strategieŽn uiteenzetten tegen elkaar. Voor aan lange tijd wist het Duitse leger zich staande te houden maar uiteindelijk tipte de balans toch over in het voordeel van de Geallieerden.
Panzers of Kasserine is een boek dat zich focust op de voertuigen van het Afrika Korps in TunesiŽ tijdens de slagen om de Kasserine pas waar voor het eerst het Duitse Afrika Korps de Geallieerden tegenkwam in de woestijn.

Het boek.

The Factory publishing uit AustraliŽ heeft een zeer mooie publicatie uitgebracht geschreven door Claude Gillono. De titel Panzers of Kasserine. De auteur zelf noemt het een fotografisch essay en dat is een goede benaming voor wat je krijgt. Het is niet een dag tot dag verslag van de verschillende slagen noch is het een totaal verslag van alles wat het DAK heeft uitgevoerd tijdens de Afrika CampagneÖ het focused zich echt op de voertuigen ten tijde van de slagen om de Kasserine pass in TunesiŽ.
Het softcover boek is A4 groot en bestaat uit 32 paginaís werkelijk gevuld met fotoís en kleurenafbeeldingen.
In totaal vind je 83 zwart wit fotoís voor het grootste gedeelte geschoten door Propaganda fotografen. Verder vindt je 4 paginaís met kleuren afbeeldingen.
Tijdens de eerste slagen rond de Kasserine pas wonnen de ervaren Duitse troepen het enkele keren van de nog erg onervaren geallieerde troepen. Tijdens deze slagen kreeg het DAK vele geallieerde voertuigen in handen en dat is erg overduidelijk in deze publicatie.

De review.

Op pagina 1 vindt je de Authors note en de details van de uitgeverij, ISBN nummer en wie geholpen hebben bij het tot stand komen van het boek. Pagina twee geeft wat uitleg over welke eenheden er rondreden en een volgorde van gebeurtenissen gedurende de periode waar het boek over verhandelt.
Pagina 3 begint met fotoís van 5 cm PAK 38 welke worden uitgeladen uit vliegtuigen om de geallieerden tegengas te geven na hun landingen in Marokko. Vanaf pagina 4 wordt het echt een mengelmoes van voertuigen. Met de lange bevoorradingslijnen in de woestijn iedere partij greep wat ie grijpen kon. De fotoís tonen Jeeps, Amerikaanse M3 Halftracks, Dodges, de zeldzame T28E1 AA Halftrack maar ook Duitse voertuigen zoals 8rads, verschillende Duitse halftracks variŽrend van de SdKFz 251 tot aan de SdKfz 10 (verschillende artillerie stukken trekkend). Uiteraard kan men de werkpaarden van het Duitse leger niet vergeten, de Panzer III en IV. In het boek zal je zien dat deze tanks op de fotoís rijkelijk vertegenwoordigt zijn. Zeker de Panzer III in verschillende varianten.
Vanaf pagina 15 heb je de kleurenafbeeldingen welke tekeningen zijn van de verschillende voertuigen zoals ze zichtbaar zijn op de fotoís complete met alle markeringen. De tekeningen tonen Panzer III J en N uitvoering, een Beute M3 halftrack en 1 pagina is geweid aan de Tiger Iís die uiteindelijk hun weg vonden naar TunesiŽ
Vanaf pagina 19 is het weer alles zwart en wit fotoís wat de klok slaat. Voornamelijk Panzer III J en N versies maar ook verschillende andere voertuigen zoals de Panzer IIF, een Canadese vrachtwagen, SdKfz 251 etc. Paginaís 28 en 29 gaan over de Tigers van TunesiŽ. De twee afbeeldingen op pagina 29 tonen reparatie werk aan de Tiger en het is erg interessant om te zien wat er zo allemaal rond de tank ligt.
De laatste paginaís tonen verschillende voertuigen zoals de Panzer IV G, een Schwere Panzerbuchse 41, Italiaanse M41/14 en de 5 cm PAK 38. een Ontplofte Panzer III en een Tiger die hetzelfde lot heeft ondergaan. De binnenkant van de cover heeft een tabel met welke eenheden welke tanks hadden en in welke hoeveelheden en een kolom met bijzonderheden. Daaronder staan verschillende markeringen zoals ze gevonden konden worden gedurende de periode en zoals ze ook op de verschillende fotoís in het boek te vinden zijn.

Conclusie.

In mijn ogen heeft the Factory uitgeverij een regelrechte winnaar met dit boek. Claude Gillono heeft zijn huiswerk erg goed gedaan en de kwaliteit van de fotoís in het boek is uitmuntend. In het hele boek is geen wazige foto opgenomen. Buiten dat feit toont het boek een schitterende diversiteit aan voertuigen en er zitten een paar echte verrassingen tussen. Dingen als een SdKfz 251 B of C met een 5 CM PAK 38 zonder wielen op het dak van de bestuurders kabine, Een SdKfz 10 welke een britse 25 ponder trekt. Colonnes met een bonte groep van voertuigen van M3 Halftracks tot aan Jeeps, van SdKfz 250 en 251 tot aan Dodges, Krupp Protze, Horch IA, SdKfz 263 8 Rad. Noem maar op.
Een boek die ik iedereen zou aanraden.

Een noot van de auteur.

Vlak na het online gaan op Armorama Main en tijdens het vertalen van de review voor Kitmaker Benelux kreeg ik van de auteur van het boek een PM binnen waarin hij meld dat er helaas 2 foutjes in de publicatie geslopen waren. De twee foutjes staan allebei in het tabelletje op de binnenkant van de cover met daarin de informatie van welke eenheid beschikte over welke tanks en wanneer ze ze kregen.
In de eerste cel van de eerste kolom staat "In North Africa on 2 February 1942" Februari moet December zijn. Op diezelfde lijn moet in het staatje met Tiger I de eerste cel ď- ď zijn in plaats van 4 want de Tiger I was omstreeks die tijd nog niet in Afrika aanwezig.

Pluspunten: Zeer goede research, Kwalitatief goede foto's, veel unieke onderwerpen op de gevoelige plaat.
Minpunten: De softcover maakt dat de hoeken van het blad snel verbuigen en dat is een beetje zonde al is het met een publicatie van deze dikte niet helemaal te voorkomen.
Eindoordeel: Een aanrader voor alle geinteresseerden in de voertugien in gebrukk van het Duitse leger tijdens de Afrika Campagne
95%
  Schaal: Other
  Artikelnummer: ISBN 978-0-9804631-0-2
  Adviesprijs: Ä 27,20
  Datum Review: Oct 12, 2008
  NATIONALITEIT ONDERWERP: Germany
  _USERAVG: 87.08%
  GEPRODUCEERD DOOR: 93.22%

Met dank aan The Oliver Publishing Group!
Ter beschikking gesteld door producent
Website producent  More Reviews

Over Robert Blokker (FAUST)
VAN: NOORD-HOLLAND, NETHERLANDS

Started modelling when I was about 7 or 8 years old had a little break in between (school, girls partying) and eventually returned when finding this site in 2002. Main interest WW2 German army, wheeled vehicles and radio and communication troops or every other thing that manages to catch my interest...

Copyright ©2017 door Robert Blokker [ FAUST ]. Alle rechten voorbehouden