Squadron Signal Publications [ LAAT ALLE REVIEWS ZIEN VAN ] [ WEBSITE PRODUCENT ] [ NIEUWS PRODUCENT ]

El Alamein 1942
El Alamein 1942; The Axis' Major Defeat in Africa
  • ea1942001

door: Paul Sonnemans [ 007 ]

Introductie

Dit 120 pagina tellende Engelstalige boek is eerder dit jaar in Griekenland gepubliceerd door Periscopio Publications en wordt nu wereldwijd uitgebracht onder de vlag van Squadron/Signal Publications. Het boek is samengesteld door zeven auteurs, te weten: S. Stavropoulos, S. Vourliotis, K. Pararhiras, J. Terniotis, CH.Nikolaou, D. Gedeon en N. Panos. Ieder van hun heeft zorggedragen voor een gedeelte van het boek. De afbeeldingen zijn van de hand van drie illustrators: R.J. Caruana, N.Panos en D. Hadoulas. De zeer mooie omslag afbeelding is "The Dessert Fox" van David Pentland.
Het boek verschilt van andere boeken in dit genre door zowel een volwaardig geschiedenisboek als ook een referentiewerk te zijn. Het boek geeft grondige uitleg over de slag om El Alamein in het algemeen en over diverse specifieke onderwerpen in het bijzonder, zoals toegepaste tanks, de luchtmacht, geheime oorlogsvoering en het meest bijzonder; de deelname van de 1ste Griekse Infanterie Brigade aan de slag om El Alamein.

Boekbespreking

Het boek is opgebouwd uit negen hoofdstukken. Het eerste hoofdstuk, genaamd The Battle of El Alamein, vormt het leeuwendeel van dit boek. Het beschrijft de complete geschiedenis van de slag om El Alamein. Het hoofdstuk verklaart de Duitse aanwezigheid in Afrika, waarom de Britten zich moesten terugtrekken en waarom de Britten sowieso in een defensieve rol waren gedwongen.
De strategische waarde van El Alamein, een klein dorpje ‘nothing more than a small train station’, wordt duidelijk gemaakt aan de hand van een gedetailleerde beschrijving van het terrein en landschap. Tevens worden de beiden tegenstanders, het Britse 8th Army en het Deutsche Afrika Korps in het bijzonder, uitvoerig onder de loep genomen, als ook hun bekendste commandanten en hun medestanders in de strijd. En niet te vergeten wordt ook de slag zelf, de eerste grote Duitse nederlaag welke gezien kan worden als een omslagpunt in de oorlog, zeer gedetailleerd beschreven.
Dit hoofdstuk is eigenlijk al een boek op zich; het geeft alle basis informatie over de slag om El Alamein en is doorspekt met leuke anecdotes en wetenswaardigheden. Voor mij persoonlijk was dit hoofdstuk zeer verhelderend en plaatste het enkele mythische ideeėn die ik had over deze slag in een meer realistisch perspectief.
Na dit immense hoofdstuk volgen acht hoofdstukken met meer specifieke onderwerpen. Ik zal ze even doorlopen:

Zoals de naam al doet vermoeden gaat het tweede hoofdstuk Air Forces at El Alamein over de betrokken luchtmachten. De luchtstrijd vormde een belangrijk onderdeel in deze slag aangezien het totale overwicht in de lucht een van de vele factoren was voor de Britse overwinning in El Alamein.
Het hoofdstuk beschrijft de organisatie en samenstellingen van de betrokken luchtmachten, de problemen die werden ondervonden en de succesen die werden geboekt. Interessant om te zien is de opbouw van de geallieerde luchtmacht welke uit vele verschillende nationaliteiten bestond, zoals Britten, Canadezen, Zuid-Afrikanen, Australiėrs, Amerikanen, Fransen, Grieken en Nederlanders. Alles bij elkaar gebruike men dus ook een zeer gevarieerd scala aan verschillend materieel. Het hoofdstuk bevat 14 kleurenafbeeldingen (zij-aanzichten) van verschillende vliegtuigen en een gelijk aantal zwartwit foto's.

Uniforms of the opposing forces in North Africa is het derde hoofdstuk en tekstueel gezien het kortste. Dertien illustraties van uniformen van beide kampen, zowel leger als luchtmacht, geven een goed idee van uniformen en uitrusting gedurende de woestijnoorlog.

In het volgende hoofdstuk Tank forces in the Battle of El Alamein is het vooral interessant de verschillen te zien tussen de toegepaste concepten door As-mogendheden en de geallieerden. De Britten ontwikkelden drie verschillende typen tanks voor verschillende taken (Light, Cruiser en Infantry) terwijl bijvoorbeeld de Duitsers met het idee kwamen tanks te bouwen die voor alle taken geschikt moesten zijn.
Verschillen waren er ook in taktieken en vooral in aantallen. Het overweldigende geallieerde overwicht in aantallen was van grote invloed op de slag. En tenslotte speelde ook de betrouwbaarheid van de tank, of juist het gebrek hier aan, een belangrijke rol.
Het hoofdstuk bevat acht kleuren illustraties (zij-aanzichten) en 16 zwartwitfoto's.

After the battle behandelt Rommel's indrukwekkende 15 dagen durende aftocht op topsnelheid over een afstand van 1130 kilometer, terwijl de geallieerden zijn strijdkrachten proberen in te sluiten. De geallieerde landingen in Marokko en Algerije veroorzaakten een tweede front. Speciale aandacht wordt besteed aan de spectaculaire ontsnapping van de geļsoleerd geraakte duitse parachutisten van de Ramcke Brigade.
Tevens geeft het hoofdstuk een korte blik op de overblijfselen van de slag heden ten dage, zoals het museum en de kerkhoven.

Het meest specifieke hoofdstuk van dit boek is wel The participation of the 1st Greek Infantry Brigade at the Battle of El Alamein. Deze brigade van Vrije Grieken nam deel aan de oorlog vlak na de bezetting van Griekenland door de As-mogendheden. De brigade werd aan het eind van 1941 in Palestina en Syriė opgericht en bestond uit ontsnapte Grieken en vrijwilligers uit het Midden Oosten. Het hoofdstuk beschrijft de deelname van deze brigade aan de slag om El Alamein.

Dat niet alle glorie toekomt aan de zichtbare stijders alleen wordt duidelijk in Secret war in North Africa. De waarde van onderschepte radioberichten en spionage was enorm voor beide partijen. Zo werd Rommel's strategie tot juli 1942 zwaar beļnvloed door informatie die hij verkreeg uit zijn "betrouwbare bron"; een Amerikaanse kolonel, militair attaché aan de ambassade in Cairo, die een behoorlijke hekel aan de Britten bleek te hebben!
Aan de andere kant werden de Duitse geheime berichten welke werden verstuurd met Enigma machines vertaald door de Britten die deze codes gekraakt hadden. Duitsland zelf geloofde zo in de Enigma machines dat zij lange tijd de Italiaanse bondgenoten ervan verdachten de berichten naar de Britten uit te lekken.
Een leuke anecdote is het verhaal dat geallieerde vertalers er achter kwamen dat Rommel's berichtgeving aan Berlijn behoorlijk verschilde met zijn daadwerkelijke acties in Afrika!

Diverse zeer leuke en zelfs bizarre anecdotes worden opgesomd in het korte hoofdstuk Lesser-known details of the Battle of El Alamein. Wist je bijvoorbeeld dat vreemde atmosferische verschijnselen de reden zouden zijn geweest van het spontaan ontploffen van munitiedepots, of dat Mussolini’s witte paard werd buitgemaakt door de Britten na de slag om El Alamein?

Het laatste hoofdstuk The rival commanders beschijft de levensverhalen van Rommel en Montgommery. Zowel hun jeugd, hun carriėre en ervaringen gedurende de Eerste Wereldoorlog als ook de dubiueze zelfmoord van Rommel en Montgommery's na-oorlogse NATO carriėre.

Conclusie

Dit boek is geen geschiedenisboek in de zin van een dikke pil met veel tekst en ook geen uitgebreid referentiewerk met tonnen foto's en afbeeldingen. De auteurs brachten met dit boek een wijd scala aan interessante onderwerpen over de slag om El Alamein bij elkaar. Echter, dit is ook een beetje de zwakke kant van het boek; sommige hoofdstukken mochten wat mij betreft iets meer diepgang hebben. Als modelbouwer zitten er nooit genoeg illustraties en foto's in een boek voor mij (althans, niet snel!). Zoals gezegd zal je in dit boek geen overdaad hieraan vinden. De illustraties in dit boek zijn zeer mooi afgebeeld maar sommige van de foto's zijn vrij klein en minder geschikt als referentie. Maar zoals gezegd, het was niet in eerste instantie bedoeld als referentiewerk.
Persoonlijk heb ik erg genoten van dit boek en het is zeker de moeite waard voor degene die meer willen weten over deze bekende veldslag die een omslagpunt betekende in de Tweede Wereldoorlog.

ISBN-13: 978-0-89747-563-1
ISBN-10: 0-89747-563-1