Concord Publications [ LAAT ALLE REVIEWS ZIEN VAN ] [ WEBSITE PRODUCENT ] [ NIEUWS PRODUCENT ]

The Battle of the Bulge
Steven Zaloga 'The Battle Of the Bulge'
  • concord7045-01

door: Paul Sonnemans [ 007 ]

The Battle of the Bulge

De 'Battle of the Bulge' ofwel in het Nederlands bekend als het Ardennenoffensief, was het laatste grote offensief door de Duitsers aan het Westfront.
Het was een wanhopige poging om een keerpunt te brengen in de strijd in Europa, de oprukkende geallieerde troepen te stoppen en het initiatief weer in Duitse handen te laten liggen. Deze operatie kreeg de codenaam "Wacht am Rhein" en was gericht op het aanvallen en doorbreken van de zwak verdedigde Amerikaanse linies in de Ardennen om vervolgens op te trekken naar de havens van Antwerpen. Dit alles met het doel de Britse 21st Army Group van Montgommery en Bradley's US 12th Army Group van elkaar te scheiden.

De aanval werd in december 1944 begonnen door drie Duitse legers welke voorzien waren van de beste uitrustingen waaronder de modernste tanks en pantservoeruigen van dat moment.
De start van de campagne was een groot succes aangezien de Amerikaanse troepen compleet verrast werden door de totaal onverwachte aanval en plots een zeer grote troepenmacht tegenover zich zagen. Toch hielden de geallieerden halstarrig stand tot de broodnodige versterking kwam. Tevens kampten de Duitsers met een groot brandstof tekort waardoor de opmars al vrij snel stil viel. Half januari was de frontlijn weer terug tot vrijwel dezelfde situatie als bij het begin van het offensief. De verliezen aan beide zijden waren echter groot.

Het boek

Het boek is in het engels geschreven en begint met een introductie geschreven door Steven Zaloga. Hierin wordt in enkele pagina's een beknopte maar redelijk volledige beschrijving gegeven van het verloop van het offensief. Diverse aspecten van zowel de voorbereiding en de strijd zelf worden genoemd, waaronder ook de bekende "Operation Greif" geleid door Otto Skorzeny (als Amerikaanse soldaten vermomde Duitsers welke achter de linies verwarring moesten zaaien), het "Losheim Gap" en vooral ook de slag om Bastogne.

De foto's

Na de introductie volgen een kleine 70 pagina's met in totaal 175 zwart-wit foto's van in deze strijd gebruikte voeruigen van beide partijen. Alle foto's zijn voorzien van een beschrijving en in vrijwel alle gevallen worden de betreffende voertuigen vernoemd met vermelding waar de foto genomen is. Eventueel wordt wat extra achtergrond informatie bij de foto genoemd.
De foto's staan zo goed als mogelijk is op chronologische volgorde geplaats. De foto's leiden je hierdoor als het ware door het offensief heen.

Het boek is ongeveer op A4 formaat en dit geeft voldoende ruimte om de foto's duidelijk af te drukken. De foto's zijn afgedrukt in verschillende formaten en zijn van goede kwaliteit. Duidelijk is voor de foto's gebruik gemaakt van geallieerde bronnen waaronder de archieven van het US Army Signal Corps en het Patton Museum. Hierdoor lijkt de nadruk wat meer te liggen op Amerikaans materieel. Buiten de bekende Bulge foto's bevat het boek vele minder bekende foto's die een zeer mooi beeld geven van het geallieerde materieel tijdens deze strijd.
Overigens zijn er ook diverse foto's te vinden van het Duitse 'Operation Greif' materieel (Ersatz M10's en StuG's in olive drab) en uiteraard enkele "Beute-panzers" en 'captured german vehicles'.

Naast het bijeenbrengen van de foto's heeft Steven Zaloga ook 16 zeer mooie kleurenafbeeldingen van eigen hand geplaatst. Deze afbeeldingen betreffen diverse voertuigen, waaronder de Panther, King Tiger, Hetzer, Wirbelwind en diverse Sherman varianten.

Conclusie

Heel simpel; een prachtig boekwerkje! Het doel van het boek is om een referentie te verstrekken van de gebruikte voertuigen in dit offensief. Dit doel is volledig geslaagd naar mijn mening. De foto's en afbeeldingen zijn zeer bruikbaar en inspirerend referentie materiaal voor modelbouwers. Een absolute aanrader voor degene die zich op modellen uit dit strijdtoneel wil storten!

Algemene informatie

7054 - The Battle of the Bulge
Steven J. Zaloga